Hjälm
Vi börjar med huvudsaken - HJÄLMEN. Mer än en tredjedel av alla cyklister som råkar ut för en olycka har fått en huvudskada. Hjälm räddar liv och skyddar många gånger mot skador med allvarliga konsekvenser. De vanligaste orsakerna till cykelolyckor är tekniska fel på cykeln, felbedömningar från cyklistens sida eller hinder i körbanan (t.ex. stenar, lyktstolpar nära vägen, dålig snöröjning, löst grus på cykelbanorna eller en pilsnerflaska som inte är urdrucken). Med andra ord, singelolyckor! I dessa ”fall” hjälper hjälmen riktigt bra.
Vi föreslår alla deltagare att nyttja hjälm. Här under följer exempel på lämpliga hjälmar:
Vill man använda en mer modern hjälm kan man ta en titt på designade danska hjälmar, Yakkay, ett smakprov ser ni här nedan.


Cykel
Pumpa däcken - rätt tryck i blåsan är A och O! Rätt ringtryck gör att cykeln rullar bättre. Ju smalare däck, desto högre ringtryck. Med lite mindre luft i däcken under vintern klarar du i regel halkan bättre, men tänk på att garantin på däcken endast gäller om du har haft rätt ringtryck (cykelhandlare kan se med en gång om ett däck har cyklats med för lågt ringtryck). Allra bäst är att ha dubbdäck till cykeln vintertid och följa tillverkarens instruktioner när det gäller ringtryck.
Kedjan ska vara välspänd - inte lårmusklerna
En kedja måste vara välspänd, annars är den farlig. Kedjan ska inte gå att flytta mer än 1 cm "upp eller ner ". På standardcyklar spänns kedjan genom att lätta muttrarna på bakhjulet. Det senare dras sedan bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt. Många olyckor sker då cykeln har blivit herrelös på grund av att bakhjulet 'wobblar'. I värsta fall tappar man hjulet och endast de som är riktigt på alerten klarar att fortsätta på ett hjul. Det kan rekomenderas att under kontrollerade former öva enhjulskörningar med jämna mellanrum.
Justera handbromsarna och växlarna
Kolla i instruktionsboken eller kontakta en auktoriserad cykelhandlare.
Rikta hjulen så att de följer i cykelns färdriktning
Riktigt bra ekrade hjul är sällsynta nuförtiden. Att ekra ett hjul korrekt är en hel vetenskap och hinns inte med under en fördrink. Använder du bara cykeln vid festliga tillfällen är det bra att lämna in cykeln hos den auktoriserade cykelhandlaren mellan cykelfesterna för att rikta om hjulen.
Rengör och smörj mekaniska delar
Rengör cykeln regelbundet och smörj rörliga delar. Vräk inte på olja, det gör att det samlas en massa onödig smuts som lätt fastnar på de beiga gabardinbyxorna. Observera att ÖL är olja i Tyskland. Det går alltså lika bra med öl.
Ställ in sadeln
Det är för din egen skull. Benen ska bara vara lätt böjda när du sitter på sadeln och har foten på pedalen "kl. 18". Sadelinställning görs alltså någon gång mellan förrätt och huvudrätt. Senare på kvällen kan det vara för sent. Rätt inställning ger bra trampkraft. Se till att sadeln är ordentligt fastsatt efter att du gjort inställningen. Kör du med sk limpa skall denna efter återmonteringen, ligga i horisontellt läge.
Inomhusparkering är att föredra.
Se till att din cykel står parkerad under tak, allra helst inomhus i cykelstall, garage etc. En cykel som står utomhus i ur och skur får en ganska kort livslängd. Regnar det under cykelfesten kan det alltså vara idé att ta in cykeln i värdparets vardagsrum under tiden som måltiden intages.
En korrekt cykel bör se ut enligt följande:
Äger du ingen liknande som är röd så får du säkert låna grannens.
Övrigt
Om olyckan drabbar dig kan det vara bra att känna till hur du lagar en punktering:
Att laga en punktering är lätt. Därför är det en gåta att så många cyklar blir stående så
fort en punktering inträffar. Nedan en kort vägledning till hur man lagar en punktering.
1. Ta loss hjulet. Skruva bort ventilringen och ventilhatten. Använd en däckavtagare (speciellt verktyg) för att kränga av däcket. Det går oftast bra utan däckavtagare men en vass pennkniv gör jobbet så mycket snabbare.
2. Ta ur slangen och pumpa upp den så att du ser var hålet är. Doppa med fördel ner slangen i ett kärl med hål så ser du genast var vattnet är. Gör en ring runt låret med t.ex. en bläckpenna.
3. Rengör ytan kring hålet och ta en bit grovt sandpapper och rugga upp ytan ordentligt. Har du en rasp så kan denna med fördel användas. Det är för att limmet ska fästa bättre.
4. Stryk på ett tunt lager lim, sk gummisolution. Det skall vara mycket tunt, annars försvinner gummit. (Solution = eng. lösning). Låt det torka i solen. En regnig dag tar det lite längre tid.
5. Sätt på en lagningslapp, se till att den fäster väl och tryck noga fast den längs skärmkanterna. Vänta i fem minuter.
6. Känn försiktigt på insidan av däcket (här kan pennkniven komma till pass igen) så att det inte sitter något annat vasst föremål, t.ex. en glasbit, som kan orsaka en ny punktering.
7. Lägg in slangen i däcket igen. Se till att slangen inte tvinnar sig.
8. Kräng på däcket igen och fäst ventilringen så att inte ventilen smiter in i fälgen.
9. Pumpa och krama däcket så att det inte uppstår några bulor. Uppstår bulor, prova att pumpa och krama igen, eller stick hål på dem med pennkniven. Det kan också vara bra att studsa hjulet med jämna mellanrum när man pumpar upp det för att undvika bulor.
10. Dubbdäck brukar i allmänhet ha en särskild förmåga att få bulor. Här måste däcket kramas ordentligt runtom medan det pumpas så att både däck och slang hamnar i rätt läge. Se bara till så att du inte skadar dig på dubbarna. Använd gärna skyddsglasögon!